Tudnivalók a 2018 júliusi frissítéssel kapcsolatban
2018 július 1. után minden belföldi adóalanynak kiállított számla, mely adó összege eléri vagy meghaladja a 100 000 forintot, akkor azt azonnal, elektronikus úton továbbítania kell a NAV részére.
Számlázó Programunk Júliusi verziója ezt automatikusan megteszi, csak be kell állítani a szükséges NAV kapcsolódási paramétereket.
Szükséges emiatt lefrissíteni szoftverünket a 8.07-es, 2018-as júliusi verzióra, amit a felhasználóinknak oldalon tud megtenni, termékszámával.
Amennyiben nem tudja termékszámát, keresse ügyfélszolgálatunkat!
Azt javasoljuk, hogy július első hetében, július 6-áig érdemes inkább minden reggel letölteni a gépekre az új frissítést, a várható gyakoribb változtatásokat miatt.
Amennyiben fontos az újra letöltés, küldünk hírlevelet
1 – Teendők a programban:
A Beállítások/Számlázási beállítások menüpont NAV Online Adatszolgáltatás fülén be kell írni:
Amennyiben a teszt rendszert beírták, akkor is újra be kell írni az ÉLES rendszerben kapott felhasználóneveket!
Technikai felhasználónév
Hozzátartozó jelszó
XML aláírókulcs
XML cserekulcs
Amiket a NAV onlineszamla.nav.gov.hu, amihez itt írtunk egy rövid leírás, hogyan tudunk regisztrálni.
A NAV regisztráció és a programba való helyes beírás a felhasználó felelőssége, mi azt nem tudjuk megtenni, de amiben tudunk természetesen segítünk.
Windows XP gépeken nem fut a NAV Online rendszere, ahhoz itt írtunk segítséget, hogy lehet számlázni még XP alatt.
Windows 7 alatt pedig fontos hogy a Windows Frissítések közül mindegyik fel legyen telepítve, illetve ez a TLS 1.2-es frissítés is fel legyen telepítve!
Ezen adatok hiányában a program nem enged Adatszolgáltatásra kötelezett számlát kiadni!
Nem enged továbbá akkor sem ilyen számlát előállítani, ha a vevő adószáma nem érvényes, mert a NAV azokat nem fogadj el!
Nem enged továbbá számlázni abban az esetben ha nincs internet az adott számítógépen, vagy nem elérhető a NAV szervere!
2-Partnerek adóalanyi besorolása
Magánszemélyek számláit nem kell lejelenteni, ezért fontos, hogy a programban megkülönböztessük a cégeket, a magánszemélyeket és a külföldi cégeket.
Bekerült egy új pipa a partner adatokba: „Adóalany magyar adószámmal”, ami a frissítés után alapértelmezetten bepipálásra került.
Kérjük a magánszemélyek és a külföldi adóalanyok esetén vegyék ki a pipát, legalább számlázás előtt.
A program figyelmeztetést ad abban az esetben ha magánszemélynek állítunk ki számlát az összeghatár felett, de természetesen engedi, és azokat a számlákat nem küldi be a NAV-nak. Annak eldöntése, hogy egy adott partner „Gipsz Jakab” adóalany vagy nem, emiatt van-e adatszolgáltatási kötelezettségünk, a felhasználó felelőssége, a program a meglévő adatok alapján mérlegel.
3 – Előleg számlákban változás
Előleg számlákat is érinti a változás, mivel a NAV az előleg számlákat csak az egyösszegű előleg számlákat tudja fogadni, a tételes előleg számlákat nem. Szükséges továbbá az „Előleg” termék egyéb adatainál megjelölni az adott terméknél, hogy „előleg tétel”, a NAV ugyanis ezt a jelölést várja el.
Amennyiben az előleg számla még nem éri el az összeghatárt, de a végszámlával együtt már eléri, abban az esetben a szoftver teljesíti az Adatszolgáltatási kötelezettséget.
4- Mikor kell teljesíteni az Adatszolgáltatási kötelezettséget?
Azonnaliságot ír elő a NAV. Nem lehet tehát felgyűjteni a számlákat és csak napvégén beküldeni. Üzemzavar esetén pedig az üzemzavar elhárulását követő 24 órán belül. (lásd lejjebb).
Külön figyelmet kell fordítani a pénteki számlázások esetén, hiszen ha egy délután kiállított számlát BÁRMILYEN oknál fogva nem tudunk beküldeni aznap, akkor azt szombaton kell pótolnunk, hétfőn már bírságra számíthatunk. A mulasztási bírság számlánként 500.000 Ft lehet.
A program bezárásakor erre figyelmeztet.
5 – Számlák új állapotai
A számláknál a korábbi LEZÁRT állapot mellé új állapotok kerültek, mint pl. Beküldésre vár, Feldolgozásra vár és Feldolgozva.
Ezeket lentebb és ezen a külön oldalon is részletezzük.
A Számlák menüpontban szűrhetünk az Adatszolgáltatásra kötelezett számlákra, illetve a számláknál alul a NAV Napló feliratú gombnál visszanézhetőek a számla beküldés állapotai.
FRISSÍTÉS (07.01 reggel): A NAV az éles rendszert nem a korábban teszt rendszer szerint publikálta, így meglepve látjuk, hogy bekerült az éles rendszerbe egy új menüpont: „Üzemzavari nyilatkozat” – elvileg ezzel be lehet jelenti a 48 órás internet kiesés okozta üzemzavart …
Jogszabályi előírások az internet kapcsolat nélküli számlázásról, és az üzemzavarokról:
Kérdés
-
informatikai hiba történt a számlakibocsátó rendszerében,
-
pincében vagy világvégi helyen készül a számla,
-
vagy szolgáltatáskiesés van a területen?
Válasz
Mi nem tekinthető üzemzavarnak? Mikor várja el az azonnal beküldést a NAV?
Feladatok: mire kell figyelniük a jogkövető vállalkozásoknak?
-
A számlakibocsátóknak kötelességük biztosítani az internetkapcsolatot minden olyan eszközre, amelyről határérték feletti számlát állítanak ki, legalább a számlázás idejére.
-
Figyelniük kell arra, hogy sikertelen adatbeküldés esetén azonnal gondoskodjanak az esetleges üzemzavarelhárításról, illetve a határidőn belüli pótlásról.
Számlák lehetséges állapotai:
Beküldésre vár
A szoftver még nem kezdte meg a beküldés, vagy nem tudta még beküldeni az adott számlát
Beküldve
A szoftver beküldte már az adott számlát, azonban arról még nem jött visszaigazolás, vagy nem kért még visszaigazolást.
A jogszabály azonnaliságot vár el a beküldésre, de legkésőbb 24 órán belül teljesíteni kell ezt az állapotot!
Megérkezett
A szoftver beküldte a számlát a NAV-nak, aki vissza jelezte, hogy megkapta azt.
Feldolgozás alatt
A szoftver beküldte a számlát a NAV-nak, ahol már feldolgozás alatt van az adott bizonylat.
A jogszabály azonnaliságot vár el a beküldésre, de legkésőbb 24 órán belül teljesíteni kell ezt az állapotot!
Tapasztalatunk szerint legtöbbször itt akadnak be a számlák, akár több órára is (15-20 órára is akár). Fontos, hogy amíg feldolgozás alatt van a számla, addig Ön nem teljesítette Adatszolgáltatási kötelezettségét, hisz a válaszban még hibás adatszolgáltatás válasz is jöhet!
Feldolgozva (vagy ahogy a NAV visszaadja: „DONE” státusz
Ön teljesítette Adatszolgáltatási kötelezettségét, az adott számla rendben van.
„Csak azon számla adatszolgáltatása tekinthető teljesítettnek, melyre vonatkozóan az invoiceStatus =DONE.”
Megszakítva
A számla feldolgozása sikertelen, a számla vagy az adatszolgáltatás valamilyen hibát tartalmaz.
Hibás
A számla feldolgozása sikertelen, a számla vagy az adatszolgáltatás valamilyen hibát tartalmaz. Valószínűleg technikai validáció miatt.